Kennismaken met Rotary Club Ommen Dedemsvaart

Uit ervaring weten wij maar al te goed dat de naam Rotary voor veel mensen een drempel opwerpt. Een drempel die in de praktijk eigenlijk helemaal niet bestaat, maar die voortkomt uit de manier waarop Rotary zelf een verkeerde beeldvorming heeft laten ontstaan.

Fabels en Feiten

'Rotary is een club van oude sigaren rokende mensen met veel geld.' Misschien is dat namelijk wel het beeld wat een gemiddelde Nederlander heeft van Rotary. In de praktijk is dat beeld echter totaal onjuist. Onze leden staan voor het overgrote deel middenin de samenleving en zijn actief werkzaam. Natuurlijk zijn er ook leden die de pensioenleeftijd hebben bereikt maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer actief zijn en een waardevolle bijdrage kunnen leveren.

'Je kunt niet zomaar lid worden van Rotary want die kent een strenge ballotage.' Ook dat is niet juist. Iedereen is in principe welkom ongeacht leeftijd, beroep of sociale status. De enige ballotage die wij kennen is een inventarisatie onder de leden of er gegronde bezwaren zijn. Die komen in de praktijk zelden voor, maar het kan zo zijn dat iemand die zich aanmeldt een grote concurrent is van een bestaand lid of een zeer slechte verstandhouding heeft met een van de leden. In dat geval gaan wij in gesprek met beide partijen voordat we een definitief besluit nemen. Dat is alles...

'Rotary is een gesloten club waar je niet zomaar tussenkomt.'  Nieuwe leden ervaren steeds weer dat de sfeer open en geïnteresseerd is waardoor zij zich in zeer korte tijd op hun gemak voelen. Binnen de korst mogelijke tijd voel je je onderdeel van de groep en ervaar je geen verschil tussen mensen die al jarenlang lid zijn en nieuwkomers. Binnen de club zijn er diverse activiteiten waarin je van het begin af aan wordt betrokken, zodat je ook snel weet hoe 'de hazen lopen'.

'Lid zijn van Rotary geeft veel verplichtingen.' Dat is maar de vraag!? Natuurlijk is een lidmaatschap, van welke club dan ook, niet vrijblijvend. Maar er zijn maar weinig echte verplichtingen. Zo vergaderen we wekelijks op maandagavond van 17:30 tot 19:30 uur, maar er is geen enkele verplichting om iedere week te komen. Als je het leuk vindt kom je vanzelf vaker is het principe waar we van uitgaan. Er is ook geen verplichting om met alle activiteiten mee te doen. Natuurlijk verwachten we dat je een actieve bijdrage levert, maar de een heeft nu eenmaal meer tijd (of vaardigheden) dan de ander, en daarmee is er alle ruimte om te doen wat je kunt en zelf wilt. Na het eerste jaar krijg je , net als iedereen, een functie in een commissie. Ook die taken zijn zeer uiteenlopend qua tijdsinvestering. Het is in ieder geval niet zo dat je in je dagelijkse schema echt tijd moet maken voor deze activiteiten.

'Rotary is duur.' Aangezien we iedere week samen de maaltijd met elkaar delen zijn er kosten verbonden aan het lidmaatschap, naast de afdracht die we aan de landelijke Rotary moeten doen. Maar het gaat niet om duizenden euro's per jaar. Eten doen we in buffetvorm en wordt altijd scherp ingekocht, drankjes bepaal en betaal je apart, dus je hoeft al met al echt niet op hoge kosten te rekenen. We informeren je graag persoonlijk  waar je concreet rekening mee moet houden, maar Rotary is zeker niet duurder dan veel andere netwerkclubs.

'Je kunt niet zomaar een bijeenkomst bijwonen...' DAT KAN WEL! Als je contact met ons opneemt dan nodigen we je graag uit voor een bijeenkomst in de komende weken. Je bent vrijwel alle weken welkom, behalve wanneer we de interne clubzaken bespreken. Die bijeenkomsten zijn bedoeld om de intern lopende zaken te bespreken en geven bovendien geen goed beeld voor een bezoeker van een normale bijeenkomst. Bel of mail dus gerust om eens een keertje GEHEEL VRIJBLIJVEND EN KOSTELOOS bij ons te komen kijken en luisteren. Je bent van harte welkom!